Carpe Diem: En internationell framgångssaga

Carpe Diem är en serie i samma anda som Larsons underfundiga skämtbilder, serverade ur ett svenskt perspektiv. Carpe Diem skojar om allt, från 3D printers, twittrande zebror till Googles försök att dokumentera hela planeten i bild. Det finns inga återkommande figurer i Carpe Diem, vilket gör att serien kan spinna vidare kring nya idéer i all oändlighet.

Carpe Diem skojar om allt, från 3D printers, twittrande zebror till Googles försök att dokumentera hela planeten i bild. Det finns inga återkommande figurer i Carpe Diem, vilket gör att serien kan spinna vidare kring nya idéer i all oändlighet.

Sedan 2007 representerar Bulls Niklas Erikssons, då ganska färska, serie Carpe Diem. Carpe såldes in i en rad tidningar i Norden och något senare Tyskland och Schweiz.

Efter några år så lyckades Bulls intressera världens största seriesyndikat, det Hearstägda King Features Syndicate för serien. Brendan Burford, den dåvarande chefredaktören på King tände till på Carpe Diem. Bulls och Niklas Eriksson besökte New York och diskuterade hur urval och utvecklingsprocess skulle ske så effektivt som möjligt. Bland annat så är taket inte lika högt för vad som går att publicera i USA som i Sverige. Sex och religion kan vara känsliga ämnen. Det här visade sig dock inte vara något stort problem då Niklas oftast skämtar om andra saker.

Carpe Diem

© Niklas Eriksson/distr. Bulls

2014 inleddes ett omfattande arbete med översättning, textning och framtagande av marknadsföringsmaterial. Den femtonde juni 2015 lanserades Carpe Diem i USA och på kort tid såldes serien in till ca. 130 amerikanska dagstidningar. Det var faktiskt den mest lyckade serielanseringen i USA det året. Flera amerikanska dagstidningsredaktörer kallade Carpe Diem för en ny Larson, en jämförelse med den då otroligt populära Gary Larsons serie.

Carpe Diem har till och med nått så långt så att serien publiceras i Kina.

Kontakt

Jag hittar den perfekta lösningen just för dig!

Hedley Grönqvist

Försäljningsansvarig media, Redaktionellt

T +46 (0)8 555 206 42 | M +46 (0)70 583 31 25
E-post

Relaterat