90 år med innehåll i världsklass

Hur lyckas vissa företag förnya sig och överleva i flera generationer? Det är en fråga företag över hela världen ställer sig. Bulls är ett bra exempel på ett företag som lyckats.

Bulls har arbetat med innehåll i världsklass och utvecklats runt sin ursprungliga affärside sedan 1929. Grundarna Bjarne Steinsvik och Cornelius Bull ville hjälpa duktiga kreatörer att nå ut med bra innehåll till läsare i hela världen. Det började med serier och nyheter till papperstidningar, idag skapar företaget digitala innehållslösningar till globala medier, content marketing och är agent för flera globala varumärken som exempelvis Mumin. 2019 driver tredje generationen Steinsvik Bulls med en transformerad version av den ursprungliga affärsidén.

De bästa kreatörerna och de bästa företagen

Med bra storytelling, relationsbyggande och flexibilitet har Bulls lyckats med bedriften att fylla 90 år som företag. Bulls sammanför de bästa kreatörerna med de bästa företagen.

– Mycket hänger på människorna som varit med oss i många år. Lojaliteten mellan oss och våra partners, våra kunder och kreatörer har varit avgörande. Sist och slutligen är vi här för att människor behöver bra berättelser. Det kommer de alltid att behöva, säger företagets styrelseordförande Hjalmar Steinsvik. 

KennethLarsen

En stark idé

Det sägs att hälften av världens företag kommer att försvinna i spåret av den digitala transformationen. Vad är det då som gör att vissa företag klarar av att omdefiniera sig decennium efter decennium?

– Ett företag är ett antal duktiga människor som enats om att tillsammans förverkliga ett mål de tror på. Vi har haft förmånen att ärva en stark idé, säger vd Tord Steinsvik.

I grunden matchar vi ihop det våra kreatörer skapar med plattformar och företag som behöver bra innehåll. Oberoende av i vilket land vi arbetar i, har vi en kärna av värderingar som är naturliga för alla oss på Bulls. Familjekänslan, omsorgen om dem vi arbetar med, nyfikenheten på världen och viljan att utvecklas vidare.

– Familjeföretagets form tror jag passar extra bra under förändringsfaser. Den ger både långsiktig riktning och snabb flexibilitet. Många av de företag vi arbetar med är familjeföretag som har vuxit och förändrats tillsammans med oss, säger Tord Steinsvik.

Med Moomin Characters har vi samarbetat i över 50 år och nu fördjupar vi samarbetet i det gemensamma bolaget R & B Licensing. Syftet är att föra ut Nordiska rättigheter globalt. Bjarne Steinsvik och Cornelius Bull tänkte från starten internationellt. För dem liksom för oss var det självklart att berättelser och innehåll inte känner några landsgränser. Läsare och tittare finns över hela världen. Det gör att vi idag kan förse både en kinesisk och en amerikansk medieplattform med premiuminnehåll.

Använd digitaliseringen för att lyckas

Framtiden för Bulls och andra företag bestäms av hur väl vi använder digitaliseringen för att förstärka vår affärsidé. Vi följer med i utvecklingen av ny teknik och tacklar behov när de uppstår, tack vare ständigt lärande förändras då företaget naturligt. Med digital teknik kan vi skapa enkla och relevanta innehållslösningar, men innehållet måste alltid fortsätta att vara i fokus.

– Digitaliseringen ger fantastiska möjligheter. Den demokratiserar skapandet och gör att vi når ut globalt, säger Margareta Steinsvik vice VD, tredje generationen ledare för Bulls och ofta anlitad föreläsare om den digitala transformationen. 

Löser Film & Tv-krysset

Ny teknik och startups

På Bulls experimenterar vi med ny teknik i projekt och startups. Bulls People grundades för att hjälpa den nya generationen av kreatörer och influencers att hitta rätt partners och utveckla kreatörernas varumärke. Bulls People skapar samarbeten som är effektiva och skapar vinster för såväl kreatören som för företagen. Matlagningstävlingen Influencer Chef är ett exempel där deltagarna i programmet är influencers med stora följarskaror och engagerade fans. Företag sponsrar programmet för att deras varumärke ska förknippas med relevanta influencers och för att nå nya målgrupper.

Bulls investerar också i duktiga kreativa bolag som verkar inom vårt område och delar vår mission. Tillsammans med dessa företag utvecklas vi ännu snabbare.

– Vi ser verkligen fram emot att föra in Bulls i framtiden, att tolka Bulls affärside i den virtuella tidsåldern, säger Margareta Steinsvik.

influencer chef

Kontakt

Vi hittar den perfekta lösningen just för dig!

Hedley Grönqvist

Försäljningsansvarig media, Redaktionellt

T +46 (0)8 555 206 42
M +46 (0)70 583 31 25
E-post

Hasse Brandt

Säljare media, Redaktionellt

T +46 (0)8 555 206 11
M +46 (0)70 556 12 03
E-post

Relaterat

Scroll to Top