Malin Biller och NIklas Eriksson

Bulls tar hand om sina kreatörer

Digitalisering, ökad konkurrens och, så klart, sociala mediers explosionsartade utveckling, har förändrat kreatörsrollen i grunden. Att ensam hantera allt är svårt och behovet av en samarbetspartner som står på kreatörernas sida är stort.

– Utan Bulls hade jag aldrig kunnat nå ut till så många tidningar som jag gör idag. Jag är naturligtvis extra tacksam för den amerikanska lanseringen tillsammans Bulls och King Features, säger Niklas Eriksson, som ligger bakom serier som Carpe Diem, Fia och #Sverige.

På grund av den stora konkurrensen och den enorma mängden information vi varje dag blir matade med, har det blivit svårare att ta betalt för innehåll. Det krävs helt enkelt mer “sälj” för att nå ut med – och få betalt för – sitt content. Men framväxten av sociala medier är inte enbart negativt, de är också bra kanaler för kreatörerna.

– Det är väl tyvärr inte seriernas guldålder just nu, med tanke på det minskande tidningsläsandet. Å andra sidan har man lätt att nå ut med en bra teckning via sociala medier och få spridning där, säger Niklas Eriksson.

Kan fokusera på skapandet

Att ha en samarbetspartner som Bulls gör att kreatören får hjälp med förhandlingar, avtal och kontroll av sitt varumärke och istället kan fokusera på att skapa nya alster. 

– Jag trivs inte alls i säljrollen och tycker det är väldigt svårt att slå mig själv på bröstet och säga att jag är bra. Jag är glad att jag tack vare Bulls slipper en del av den biten, säger Malin Biller, serieskapare som gör serien Biller.

Bulls hjälper ibland också till med färgläggning, distribution, översättning och om kreatören till exempel vill göra en bok, ett magasin eller liknande.

– Bulls hjälper mig med översättning och färgläggning. Det är väldigt bra, då kan jag fokusera på själva skapandet, säger Niklas Eriksson.

Idag jobbar de flesta digitalt

Förr i tiden levererade serietecknare sina strippar som original på papper i kuvert. Idag skickas allt digitalt. Många kreatörer jobbar helt digitalt med hjälpmedel som ritplattor, olika mjukvaror och så vidare. Men det finns undantag.

– Jag vill helst teckna på papper men det går snabbare med hjälp av datorn. Oftast tecknar jag i svartvitt på papper och färglägger sedan digitalt, säger Malin Biller.

Om Malin Biller själv fick välja skulle hon även färglägga på papper, vilket hon ibland gör. Det är högre krav på snabba leveranser idag och att göra allt på papper är tidskrävande.

– Egentligen vill jag vara lite konstnärlig och det är en helt annan känsla att färglägga med akvarell, men det finns inte alltid tid till det, säger Malin Biller.

Högre tak förr, högre tempo nu

Med sociala medier följer ökad polarisering, det är större risk att bli missuppfattad och innehållet kan hamna i fel kontext och därför tolkas fel. Här hjälper Bulls redaktörer till.

– Jag har fria händer men får hjälp av Bulls med korrektur och råd kring eventuellt känsliga skämt. Det är viktigt att kunna vara lite provocerande, annars blir det lätt platt. Det är en balansgång, säger Malin Biller.

Tempot blir högre och högre i och med dagens intensiva nyhetsflöde och det händer hela tiden nya saker som går att skämta om. 

– Tecknar man aktuella satirteckningar vill man få ut dem väldigt snabbt innan ämnet ”dött av” och ersatts av nästa skandal, säger Niklas Eriksson.  

Omvärlden förändras men på Bulls tror man fortfarande på en ljus framtid för serierna.

– Det händer mycket i medierna idag och det går fort. Men vikten av bra innehåll är fortfarande stort, säger Mikael Tegebjer, Chief Business Development Officer.

© Malin Biller/distr. Bulls

Kontakt

Jag hittar den perfekta lösningen just för dig!

Hedley Grönqvist

Försäljningsansvarig media, Redaktionellt

T +46 (0)8 555 206 42 | M +46 (0)70 583 31 25
E-post

Related Posts

Scroll to Top