Cowboyen Sven-Bertil eller Cowboy Henk som serien heter i original publicerades ursprungligen som en daglig skämtserie i den belgiska dagstidningen De Morgen i ca två år, varefter tidningen ansåg den alltför absurd och upphörde med den.
Under de följande åren publicerades tre skämtmagasin: De Tintelende Titel (Den lockande titeln”), Het geroken Oor (“Det rynkade örat”) och Cowboy Henk Zet Door (“Cowboy Henk går vidare”). Cowboy Henk hade emellertid blivit så uppmärksammad och allmänt känd, att en av Belgiens största veckotidningar, Humo, bestämde sig för att låta publicera den, och 1984 valde tidningens läsare Cowboy Henk till sin favoritseriefigur.
Henk publicerades därefter även i Frankrike i det legendariska månadsmagasinet Hara Kiri och i tidningen L `echo des Savannes. Henk skrev en serie längre berättelser som publicerades i Belgien, Holland, Frankrike, Schweiz, Tyskland och Sverige. Cowboy Henk framträdde i den auktoritativa nya tecknade skämttidningen RAW I USA.
Flera utställningar med Cowboy Henk har hållits i museer, konstgallerier och i andra kulturella sammanhang. Cowboy Henk har vidare figurerat i en världsomspännande annonskampanj för det italienska modehuset Armanis produkter samt i annonskampanjer för den tyska stålindustrin, för ekologisk medvetenhet i Holland, för glasindustri, i kampanjer riktade mot könsdiskriminering etc.
Serien görs av Herr Seele och Kamagurka.
Prover
© Kamagurka & Seele/distr. Bulls
Kontakt
Jag hittar den perfekta lösningen just för dig!