När andra barn var ute och lekte föredrog Tony Lopes att studera tecknade serier och rita av dem. Han blev publicerad redan som sextonåring och är idag en prisbelönad serieskapare med en tjugo år lång karriär i ryggen.
När började du teckna serier?
Jag visste redan i 9–10 årsåldern att jag hade lite talang. Jag tecknade hela tiden och det roliga var att jag inte nöjde mig med att bara läsa serier, jag var även tvungen att rita av dem. Jag älskade särskilt att studera genierna på gamla Warner bros cartoons. När jag var runt nitton skrev jag till Bob Thaves, skaparen bakom Frank and Ernest (”Per och Pål” eller ”Frank och Ärlig” på svenska, reds anm.) och frågade om yrket som serieskapare. Det var då jag insåg att det här faktiskt är något jag kan göra. Han svarade och var väldigt uppmuntrande.
Hur och varför började du?
Min första försäljning var till en nischad publikation i Sydney, Sky & Space magazine. Jag knackade praktiskt taget bara på dörren och visade redaktören mina Alienserier. Jag var en ambitiös sextonåring men som tur var älskade redaktören dem och vi är än idag fortfarande vänner.
Varför är det roligt att jobba som serieskapare?
Man får göra det man älskar och få betalt för det. Varje morgon vaknar jag exalterad över att komma till min studio för att skapa serier, men det absolut bästa är att jag kan ha min pyjamas på mig hela dagen!

Vilka är dina förebilder?
Det är många tecknare och serieskapare som inspirerat mig: Gary Larson som jag tycker öppnade dörrar för alla, Don Martin, Dan Piraro, Mike Peters, Frode Øverli, Bob Thaves, Bill Watterson, listan kan bli hur lång som helst. Det finns också ett antal australiska tecknare som få utanför Australien har koll på.
Vilka karaktärer är roligast att teckna?
Jag gillar att teckna grottmän och kameler, inte nödvändigtvis i den ordningen, men det är återkommande karaktärer i mitt arbete. De är helt enkelt roliga att porträttera. Att jobba med en universell strip gör att jag får teckna något nytt varje dag, det är också anledningen till att jag gör en skämtdriven serie och inte en traditionell med återkommande karaktärer.
Vad är viktigast för dig, en bra punchline eller en bra story?
Eftersom jag gör en serie med ett nytt skämt om dagen, är en bra punchline det viktigaste för mig. För mig är serieskapare skribenter i första hand och tecknare i andra hand.
Hur ser dina metoder ut?
Några morgnar varje vecka går jag ner till stranden för att skriva. Det är på stranden jag är mest avslappnad – mitt undermedvetna är i perfekt rytm. Jag har en naturlig instinkt och distraktioner försvinner. Det är alltid en idé som rasslar runt i min skalle och det är på stranden jag kan hitta min väg och fokusera. Vanligtvis brainstormar jag på ett tema eller en situation som jag vill utforska, jag försöker se på en premiss från alla olika vinklar, vänder på scenen, byter ut personer för att se vad som händer. Jag frågar mig: vad händer om? Tänker på motsatser eller letar efter en konflikt i premissen. Jag testar också att lägga in djur, myter eller historiska personer eller händelser, för att se vad som händer. Kanske kan ett vanligt uttryck eller objekt tända en gnista. Om inget av detta funkar brukar jag surfa in på seek.com för att se om det finns några lediga jobb.
Att hitta min ton och typ av humor har tagit många år och ska jag vara ärlig måste jag fortfarande kämpa trots 20 år som serieskapare på heltid. Det är fortfarande en arbetsam process att hitta på idéer jag är nöjd med, men jag gillar processen!
Läs mer om Tony Lopes populära serie Tonys Galenskaper här.
Läs mer om Tony Lopes och hans övriga verk här.
Kontakt
Jag hittar den perfekta lösningen just för dig!